Digitala seminarium för lärare
Tre vetenskapsfestivaler i Sverige har gått samman för att erbjuda lärare aktuella och forskningsbaserade seminarium. Det är alltid gratis och digitalt. Dessutom spelar vi in seminarierna så att du kan ta del av dem efteråt. Det är SciFest i Uppsala, Vetenskapsfestivalen i Göteborg och Kunskapsfesten i Eskilstuna.
Beroenden för en ny generation
20 september, klockan 14-15, digitalt seminarium för lärare
Texterna blir kortare, bilderna mer uppseendeväckande och aviseringarna allt fler. Innehåll på sociala medier verkar vara designade för att skapa beroende.
Mathias Hallberg som är en av de främsta experterna inom beroendeforskning pratar om: Hur fungerar egentligen hjärnans belöningssystem? Och blir man beroende av TikTok på samma sätt som utav alkohol och droger?
Moderator: Per Wingård.
Läs mer och anmäl dig till seminariet om beroenden
Tidigare seminarier
Bidrar AI till en bättre värd?
Allt fler funktioner i mobiltelefoner, datorsystem och på internet bygger på AI och tekniken påverkar oss dagligen i stort och i smått. Några forskare larmarde i början av 2023 att AI hotar hela mänskligheten. Så den stora frågan är om AI bidrar till en bättre värld?
Med Joakim Jardenberg, Katarina Graffman, Christer Norström och Thomas Edwall.
Titta på seminariet om AI
Hur kan skolor lyckas med det demokratistärkande arbetet?
Åttondeklassare i Sverige mycket goda kunskaper i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor. Men det finns orosmoln som gör att skolor behöver fortsätta utveckla sitt demokratistärkande arbete.
Med Stephanie Plenty, Pontus Wallin och Hugo Wester
Titta på seminariet om demokrati
En jämställd undervisning – för bättre möjligheter för alla elever att lyckas i skolan
Dagens skola är inte jämställd, det visar forskning och myndighetsrapporter, och det finns skillnader mellan flickors och pojkars skolresultat, studie- och yrkesval och intresse. Forskning och konkreta exempel.
Med Ilana Manneh, Fredrik Zimmerman och Claes Juto
Titta på seminariet om jämställd undervisning
Vad skulle hända om pojkar ansträngde sig mer i skolan? Om könsskillnader i avgångsbetyg
Frida Rudolphi förklarar hur mycket av könsskillnaderna i avgångsbetyget från grundskolan som kan hänföras till pojkars och flickors beteenden och attityder, både när det gäller skolan och vad de gör på fritiden.